Akademia Dziecka

Szkoła

Zajęcia w szkole

Akademia Dziecka to Niepubliczna Szkoła Podstawowa realizująca obowiązującą podstawę programową zatwierdzoną przez MENiN oraz projekty edukacyjne wspierające zdolności i zainteresowania dzieci.

I. Realizacja podstawy programowej i projektów edukacyjnych w Akademii Dziecka

1. W programie nauczania przyjęto humanistyczną teorię uczenia, której podstawę stanowią następujące założenia:

  • rezygnacja z reproduktywnego charakteru wychowania;
  • uznawanie i respektowanie praw dzieci jako oczywistych;
  • uczynienie stosunków wychowawczych w pełni podmiotowymi, wspieranie samorozwoju każdego ucznia;
  • respektowanie prawidłowości rozwoju dziecka;
  • umożliwianie dziecku kształtowania indywidualności, tożsamości, niepowtarzalności i odmienności;
  • przyznawanie prawa do błędu i prawa wyboru.

2. Program edukacji wczesnoszkolnej ukierunkowany jest na:

  • dziecko – ucznia wraz z jego potrzebami, zainteresowaniami i możliwościami;
  • indywidualne i grupowe uczenie się we współpracy i współdziałaniu;
  • doświadczanie, badanie, tworzenie, działanie, zdobywanie nowych umiejętności;
  • rozumienie zdobywanej wiedzy, kształtowanie i doskonalenie umiejętności.

3. Proces edukacyjny realizowany według założeń proponowanego programu nauczania umożliwi uczniom:

  • dziecko – ucznia wraz z jego potrzebami, zainteresowaniami i możliwościami;
  • indywidualne i grupowe uczenie się we współpraałagodne przejście z etapu wychowania przedszkolnego do pierwszego etapu kształcenia;
  • poznawanie świata i miejsca człowieka w środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym;
  • wszechstronny rozwój ciekawości poznawczej, spontanicznej aktywności, wewnętrznej motywacji, kreatywnych działań;
  • poznawanie i wykorzystywanie własnego potencjału rozwojowego oraz budowanie pozytywnego obrazu własnego „ja”;
  • przeżywanie satysfakcji z własnego działania, osiąganych wyników;
  • przyswajanie narzędzi, umożliwiających aktywność badawczą i twórczą ekspresję;
  • kształtowanie i doskonalenie umiejętności kluczowych, ponadprzedmiotowych;
  • zaspokajanie indywidualnych potrzeb i oczekiwań;
  • budowanie poczucia przynależności do grupy szkolnej, rodziny, społeczności lokalnej, regionu, Europy, świata;
  • odkrywanie prawdy, dobra i piękna;
  • przygotowanie się do podejmowania nowych zadań edukacyjnych na wyższym etapie kształcenia (klasy 4-6).cy i współdziałaniu;
  • doświadczanie, badanie, tworzenie, działanie, zdobywanie nowych umiejętności;
  • rozumienie zdobywanej wiedzy, kształtowanie i doskonalenie umiejętności.

Akademia Dziecka zapewnia uczniom rozwój twórczych zdolności od najmłodszych klas. Uczniowie rozwijają talenty pod okiem artysty Plastyka Elżbiety Dudek, która jest nauczycielem w renomowanym Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona w Warszawie. Od lat z sukcesami biorą udział w konkursach plastycznych. Starsi uczniowie mają profesjonalne przygotowanie do średnich szkół plastycznych w ramach dodatkowych zajęć i koła plastycznego.

II. Uczymy i wychowujemy odnosząc do uznanych wartości i tradycji, proponujemy uczniom udział w katechezie, etyce

Pragniemy wychowywać przez wartości chrześcijańskie, związane z szacunkiem dla drugiego człowieka, tradycjami, patriotyzmem w oparciu o naukę Jana Pawła II.

III. Codzienny poszerzony kontakt z językiem angielskim

Mając na uwadze naturalny dar dzieci do nauki języków obcych, proponujemy nie tylko tradycyjne formy nauki, ale także wykorzystujemy zwykłe sytuacje, czynności i zabawy do utrwalania i poszerzania umiejętności językowych -gry, zabawy, piosenki, rymowanki, teksty narracyjne, zajęcia plastyczne. 

Big English to nowy, siedmiopoziomowy kurs dla dzieci w wieku 6-12 lat, które uczą się angielskiego w intensywny sposób.

Kurs ma niezwykle kolorową szatę graficzną, pełną rysunków i fotografii i stawia na naukę przez zabawę. Zawiera mnóstwo gier, piosenek i motywujących tematów. Wykorzystuje naturalną ciekawość świata dzieci, wprowadzając w każdym rozdziale lekcje typu CLIL (Content and Language Integrated Learning), zawierające elementy międzyprzedmiotowe. Mocnym atutem Big English jest nacisk na samoocenę i ewaluację (Assessment for Learning) – nauczyciel pomaga uczniom dostrzec ich postępy i zaszczepia w nich poczucie sukcesu. Kurs wspomaga także rozwój umiejętności 21 wieku, takich jak bycie kreatywnym, myślenie krytyczne czy współpraca w grupie. Przeznaczony jest dla grup z większą liczbą godzin angielskiego.

Jako dodatkowe materiały edukacyjne, w oparciu o które prowadzone są zajęcia z języka angielskiego, wykorzystujemy kurs Big Science.

Realizujemy program nauczania języka angielskiego autorstawa Marioli Boguckiej.

Lekcje języka angielskiego w naszej szkole oparte są głównie o:

  • teorię inteligencji wielorakich Howarda Gardnera,
  • teorię scaffolding’u [rusztowań] Jerome’a Brunera.

Zajęcia przeprowadzane są polimetodycznie, w związku z czym stosowane następujące metody:

  • Total Physical Response [metoda reagowania całym ciałem],
  • Multi- Sensory Approach [nauka przez zmysły],
  • Storytelling [opowiadanie, czytanie, oglądanie historyjek, bajek],
  • Drama [elementy zajęć teatralnych],
  • Communicative Approach [metoda komunikacyjna],
  • Global Reading [czytanie globalne],
  • Content and Language Integrated Learning [zintegrowana nauka treści i języka],
  • Partial Immersion [częściowa immersja językowa],
  • Direct Method [metoda bezpośrednia].

Zajęcia językowe są regularnie wzbogacane elementami TIK [technologie informacyjno- komunikacyjne]. Wykorzystywane są urządzenia z systemem Android, tablice multimedialne, tablety, laptopy oraz rzutniki. Umożliwiają one prezentowanie uczniom wizualizacji treści i tematów omawianych podczas zajęć, prezentacje multimedialne, interaktywne gry, utwory oraz krótkie filmy w języku obcym. Podczas zajęć wykorzystywane są dostępne na rynku aplikacje, które pozwalają na min. trójwymiarową animację prac plastycznych uczniów lub odczytywanie informacji z przygotowanych wcześniej kodów QR.

IV. Przykładamy dużą wagę i motywujemy do aktywności ruchowej

Poprzez codzienne zajęcia ruchowe (w-f, gimnastyka korekcyjna, rytmika, aktywność ruchowa na placu zabaw, zajęcia dodatkowe na świetlicy)- stwarzamy warunki kształtowania sprawności fizycznej dzieci – dysponujemy bezpiecznym i atrakcyjnym dla dzieci placem zabaw oraz salą ćwiczeń do integracji sensorycznej.

V. Wspieramy edukację czytelniczą w programie Czytadełko

Zachęcamy dzieci i Rodziców do udziału w projekcie mającym na celu edukację czytelniczą, rozbudzanie od najmłodszych lat zainteresowań książką, propagowanie idei czytelnictwa, wspieranie i zachęcanie do własnej twórczości.

VI. Ukazujemy różne kultury i zwyczaje w projekcie edukacyjnym Młody Podróżnik

Program ma na celu rozbudzać ciekawość dziecka na otaczający go świat i ludzi. Przez zabawę dzieci poznają zwyczaje i tradycje innych kultur – przygotowują potrawy, robią prace plastyczne, poznają architekturę stają się tolerancyjne i otwarte na inne kultury itp.

VII. Upowszechnimy kulturę osobistą i wzory bezpiecznych zachowań na lekcjach Kultura bycia

W projekcie odnosząc się do programu wychowawczo – profilaktycznego wdrażmy zasady Savoir vivre  oraz uczymy bezpiecznych zachowań. Elementem tych lekcji są wyjazdy do teatru, muzeów czy spotkania z ciekawymi ludźmi.

VIII. Wspieramy uczniów zdolnych

Motywujemy do twórczego myślenia, zachęcamy do udziału w kołach zainteresowań – Omnibus matematyczny, Zabawa w teatr. Proponujemy udział w zajęciach dodatkowych kształcących zdolności matematyczne Omnibus matematyczny, oraz uzdolnienia teatralne Zabawa w teatr.

IX. Dbamy o intelekt i emocje w zabawach integracyjnych

Przykładamy dużą wagę do rozwoju inteligencji emocjonalnej, dlatego nadrzędnym celem jest przygotowanie dzieci do świadomego kierowania swoim postępowaniem w trakcie przeżywania silnych emocji i uczuć tak, aby były one źródłem pozytywnej reakcji ze strony środowiska. Wzmacniamy u dzieci umiejętności: komunikacji, wyrażania siebie i swoich przeżyć oraz umiejętności rozwiązywania konfliktów.