Akademia Dziecka

Projekty

Czytadełko...

Czytadełko… – całoroczna akcja Akademii Dziecka propagująca czytelnictwo. Celem programu jest wywoływanie mody na czytanie – tak by stało się ono potrzebą, nawykiem, przeżyciem i przyjemnością, a nie tylko szkolnym obowiązkiem.

Książki – okręty myśli żeglujące po oceanach czasu i troskliwie niosące swój drogocenny ładunek z pokolenia na pokolenie.”

F . Bacon

Czytam z mamą, czytam z tatą, czytam sam…

Zachęcamy Rodziców do podjęcia trudu codziennego czytania z dzieckiem. Wybieramy teksty odpowiednie pod względem możliwości i zainteresowań ucznia. Przeczytaną lekturę dokumentujemy tematycznym rysunkiem, na którym umieszczamy autora, tytuł oraz imię i nazwisko ucznia. Pracę umieszczamy na tablicy Czytadełko – co miesiąc wyłaniamy Mistrza Czytelnictwa!!! (nie chodzi o ilość przeczytanych książek, ale o zaangażowanie i wykazanie systematyczności).

Spotkanie z książką i…

Zapraszamy do Akademii Dziecka do wspólnego czytania rodziców, twórców i znawców literatury. Rozbudzamy zainteresowania czytelnicze angażując uczniów do prezentacji własnej twórczości poetyckiej i prozatorskiej. Każdego miesiąca rezerwujemy w czas na wspólna lekturę, a poobiednie „pocztyanki” stają się już naszą szkolną tradycją! Dziękujemy za dotychczasowe zaangażowanie – dobry przykład jest najlepszą formą nauki!

Królestwo książek …. biblioteka publiczna, szkolna, domowa

Zapoznajemy uczniów z funkcjonowaniem: biblioteki, księgarni, czytelni. Zachęcamy do wypożyczania i czytania książek zarówno z biblioteki publicznej jak i szkolnej. Polecamy książki z tradycyjnego kanonu literatury pięknej, jak i nowości wydawnicze i serie lubiane przez dzieci. Zachęcamy do założenia biblioteczki domowej, uczymy jak dbamy o książki.

Zgodnie z podstawą programową czytanie jest jedną z najważniejszych umiejętnościzdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkolepodstawowej. Czytanie jest też podstawową formą komunikowania się. Toelementarna kompetencja, dzięki której możliwy jest odbiór informacjiprzekazywanych za pomocą języka pisanego. To umiejętność, która umożliwiadostęp do kultury symbolicznej. Umieć czytać, to rozumieć to, co się czyta, tozaangażowanie się emocjonalne i poznawcze, to także umiejętność oceniania,wartościowania, zastanawiania się, posiadania własnego zdania, osądzania izajmowania stanowiska. Uczeń szkoły podstawowej, który nie potrafi wyszukiwaćinformacji, wyciągać wniosków z tekstu, skazany jest na trudności w przyswajaniuwiedzy ze wszystkich przedmiotów. Porażka edukacyjna może dotyczyć równieżświata pozaszkolnego – młody człowiek nie będzie radził sobie w życiowychsytuacjach, nie będzie umiał dostrzec manipulacji w tekstach użytkowych,reklamowych bądź publicystycznych. Dlatego umiejętność czytania powinna byćkształcona priorytetowo, systematycznie, we wszystkich obszarach i na wszystkichprzedmiotach oraz etapach kształcenia. Według przeprowadzonych badań wśróduczniów szkół podstawowych, stwierdzono olbrzymie różnice, w zakresiesłownictwa i wiedzy o świecie, pomiędzy dziećmi czytającymi dużo, a grupą dzieciczytających mało.


My, rodzice możemy aktywie uczestniczyć w rozwijaniu kompetencji czytelniczych naszych dzieci– zachęcamy do zaangażowania się w szkolną akcję Akademii Dziecka Czytadełko!